Welke
insteek zorgt voor succes en wat is er nodig om de transitie te maken?
Twee weken
geleden was ik aanwezig tijdens de Social Business Summit in London. Een
conferentie georganiseerd door de Dachis Group waar industry leaders zoals ChristineSpivey Overby en Nilofer Merchant samen met sprekers van o.a. Royal Bank of
Scotland, IBM en GiffGaff aangaven hoe traditionele markten en organisaties aan
het veranderen zijn. Hoe die klantgericht denken en doen omarmen om succesvol
te zijn in de toekomst. Die zien deze transitie als belangrijkste ingrediënt om
als organisatie duurzaam te blijven groeien.
In de nieuwe
wereld is de klant in controle en zit aan de knoppen. Hij bepaalt en geeft goed
geïnformeerd aan wat zijn behoeften, uitdagingen en richtingen zijn. De klant
zit niet meer te wachten op snelle verkooppraatjes maar is door de kracht van
social media en internet een expert geworden die in dialoog wil gaan. Dit was
het belangrijkste uitgangspunt voor deze Social Business Summit 2012.
Er ontstaat
een kloof
Als onderdeel
van de sociale revolutie ontstaat er steeds meer een kloof tussen medewerkers,
klanten en bedrijven. Er ontstaat een afstand die groter en groter wordt. Bedrijven
en organisaties vinden het lastig om het gat dat is ontstaan te dichten. Organisaties
kunnen het tempo niet volgen en nauwelijks inspelen op deze kansen die al deze
veranderingen bieden. Waarom kunnen ze dat niet, waarom worstelen veel
organisaties met de sociale revolutie en wat moet er binnen deze organisaties
veranderen om juist wel te kunnen inspelen op deze kansen om uiteindelijk weer
gezond te raken en groei te realiseren.
Social
Business een belangrijk uitgangspunt voor deze transitie
Het gaat om
business impact, het gaat om het realiseren van groei op een duurzame en
sociale manier. Dan hoor ik mensen denken “cut the crap”. Social Business is
het belangrijkste uitgangspunt als het gaat om meer klantgericht denken en doen. De
klant centraal is de sleutel naar het hart van de klant, dan
moet je Social Business omarmen en integraal onderdeel maken van alles wat je
doet binnen je organisatie. Social Business is op die manier onderdeel van alle
processen niet alleen van sales, marketing en services. Het gaat erom dat
business doelstellingen per proces ook worden doorvertaald naar sociale
doelstellingen.Uiteindelijk zorgt de cultuur van de organisatie ervoor dat
deze strategie, deze transitie een succes wordt. Een strategie kan nog zo mooi
zijn, maar als men de cultuur niet aanpakt of veranderd gaat het niet werken.
Belangrijkste bouwstenen
van deze transitie
Bij elke
aanpak hoort een model. Dit model zorgt ervoor dat je als organisatie los komt
van de silo’s en de nieuwe organisatie als geheel laat functioneren (“rollen”)
door samenwerking optimaal te stimuleren en faciliteren. Het gaat om het creëren van verbondenheid. Dave Gray werkt aan het boek “the connected company”
waarin hij uitlegt dat samenwerking verder gaat dan het tekenen van een hiërarchische
organisatie structuur.
Welke insteek
neem je als organisatie. Wat wordt je
startpunt om deze transitie te realiseren.
- Technologie gedreven - introductie van nieuwe tools
- Business gedreven - introductie op proces niveau (marketing, services, sales etc.)
- Intern gedreven - introductie vanuit interne organisatie om efficiënter samen te werken en productiviteit te verhogen.
- Extern gedreven programma samen met klanten om klantgericht denken en doen te introduceren.
En natuurlijk
kun je een combinatie van alle 4 nemen. Begrijp als organisatie heel goed welke
insteek je neemt en hoe je dit gaat implementeren. Kies een insteek, bepaal een quick win, laat
het resultaat groeien en schaal de implementatie. Uiteindelijk moet elke
insteek elkaar versterken en op elkaar aansluiten.
Het totaalplaatje
Deze transitie
waar de klant het centrale hart vormt van je organisatie is complex. De transitie heeft
verschillende startpunten en bestaat uit verschillende bouwstenen die allemaal
over een technologie, organisatie en mens component beschikken. Ik zocht naar een manier
om dit vorm te geven om alles in één plaat te verwerken. Ik wilde niet iets nieuws ontwikkelen dus heb ik uiteindelijk
gebruik gemaakt van een slide die afgelopen week tijdens Social Business Summit
in London werd gebruikt.
Social
Business blijft een zeer boeiend domein en is niet de verantwoordelijkheid
van marketing maar juist van de gehele organisatie. Het gaat uiteindelijk om
wat je als organisatie doet voor klanten, hoe je klanten verder helpt. Volgende
week een verslag van de Social Business Session
met Brian Solis in Antwerpen georganiseerd door Fusion Marketing Experience
No comments:
Post a Comment