Thursday, January 03, 2013

Lang leve de funnel!

Content Marketing in de praktijk 


Laatst schreef ik over het succes van content marketing. Hoe wij content marketing in de praktijk gebruiken als onderdeel van een specifieke marketing campagne. Al snel werd duidelijk dat het communiceren van de juiste boodschap, op het juiste moment via de juiste kanalen erg belangrijk is bij content marketing. Natuurlijk hoor ik iedereen denken maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Het vinden van de juiste mix; welke doelgroep, welke content en welke fase van het verkoopproces is enorm lastig. Als eerste is het belangrijk om af te stappen van de gedachten dat je met massa communicatie en massa marketing ook daadwerkelijk de massa bereikt. Belangrijk is om te luisteren, wat beweegt bedrijven, organisaties en personen. Wat je probeert te doen is op massale schaal 1:1 communicatie toe te passen. En dit blijkt in de praktijk nog knap lastig. We proberen dit nu een aantal maanden uit.

Bijschaven en bijsturen
Wat snel duidelijk werd na het lezen van verschillende artikelen van Brian Solis (Altimeter) en David Edelman (McKinsey) is dat de funnel al jaren verkeerd gehanteerd wordt ook door ons. Brian Solis heeft het over de Dynamic Customer Buying Journey en Edelman spreekt over de The New Consumer Decision Journey. Vergelijkbare modellen en zowel Solis als Edelman geven aan dat funnel management geen lineair proces is maar een continu proces van bijschaven en bijsturen. Het meten van response, feedback, interactie en dialoog is erg belangrijk. Op basis van deze gegevens kunnen we gaan bijsturen.

Bron: Brian Solis Altimeter

Een wijze les
Bij Funnel Management in de nieuwe marketing wereld gaat het dus om het continue optimaliseren van de interactie met klanten en potentiële klanten. En wij als leveranciers maar denken dat we dat proces kunnen controleren. Dus niet! De klant en potentiële nieuwe klanten bepalen zelf of zij " "prospect", "lead" of "hot lead" worden. Dit doet hij/zij op basis van zijn/haar koopreis niet op basis van ons verkoopproces. Verder is het belangrijk om niet te stoppen met (content) marketing op het moment dat de klant koopt juist dan begint pas het echte werk. Tijdens het gebruiken van het product of de dienst kun je de klant ook voorzien van de juiste informatie en content om deze verder te helpen en op die manier kun je ook weer ambassadeurs van je product of dienst ontwikkelen.

Blijf als leverancier investeren in de interactie en dialoog niet alleen met nieuwe potentiële klanten maar juist ook met bestaande klanten. Een mooie wijze les in het begin van het nieuwe jaar. Ik hoop dat er nog meer mooie lessen gaan volgen in 2013.

No comments: