Thursday, September 26, 2013

Lean Thinking for Marketing

De uitdagingen van marketing
Marketing worstelt! De rol van marketing is veranderd en de complexiteit groeit. Marketing staat onder druk en moet presteren. Maar dat is lastig en daarom worstelt marketing met de volgende uitdagingen:
  • We hebben nieuwe diensten of producten bedacht die niemand nodig heeft of wil kopen.
  • Samenwerking.
  • Werkt nog teveel in silo's 
  • Teveel focus op planning en creativiteit.
  • Onderscheidend vermogen is nihil.
  • Resultaatgericht, sales verwacht beter gekwalificeerde leads waar ze echt wat mee kunnen.
  • Klantgerichter.
  • Meer proactief in plaats van reactief.
  • Marketing moet meer bepalend zijn.
Anders denken, anders organiseren
De wereld om ons heen verandert zo snel en het is lastig voor marketing om snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en nieuwe kansen. Dit omdat marketing vandaag de dag nog steeds zeer traditioneel georganiseerd is. Traditioneel maar ook linear en vaak teveel gericht op één activiteit (event, promotie, advertentie, twitter, banner, etc)  we plannen, we creëren, we lanceren/implementeren en we gaan direct door naar de volgende marketingactiviteit. Te weinig aandacht voor zaken als meten, evalueren en leren en geen geïntegreerde aanpak. Daarnaast is het vaak ook nog zo dat iedereen in de organisatie betrokken moet zijn om zaken voor elkaar te krijgen en de juiste beslissingen te nemen. 

Het marketingplan moet verdwijnen
Alexander Osterwalder beschrijft het in zijn boek Business Model Generation perfect: Het schrijven van een business- of marketingplan is tijdverspilling. De kans dat uw oorspronkelijke plan het eerste contact met uw klanten overleeft is zeer klein.

Lean Startup
Maar er bestaat een oplossing voor deze onhoudbare situatie voor marketing. Via Steven Blank, Eric Ries en Philippe de Ridder kwam ik terecht bij een beweging rondom lean startup. Harvard Business heeft al verschillende artikelen (ook in PDF) geschreven over dit fenomeen dat oorspronkelijk door Toyota is gebruikt tijdens de productie van auto's. De kern van deze beweging is om "waste" binnen de organisatie te verwijderen zodat men zich kan richten op "just in time" productie in plaats van massa productie. In deze presentatie wordt dit principe toegepast op marketing. Hoe kun je binnen sales en marketing alle "waste" verwijderen zodat je klantgerichter gaat functioneren en continu waarde blijft toevoegen richting klanten en potentieel nieuwe klanten.
  

No comments: