Monday, April 06, 2009

Balans!

Alles draait om het vinden van de juiste balans ook bij marketing. Ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op dat is niets nieuws. Als je de introductie van de vaste telefoon vergelijkt met die van de mobiele telefoon dan is mijn punt snel gemaakt. De laatste deed zijn intrede veel sneller dan de eerste. Met behulp van technologische vernieuwingen zijn we in staat om een nieuw product of dienst snel te vermarkten en een groot publiek te bereiken. Veel boodschappen worden gecommuniceerd en gedistribueerd met behulp van het Internet. Het creëert alleen maar massa en levert weinig toegevoegde waarde. Dit is mijn beleving de grootste fout die men kan maken want massa marketing is dood.

Sinds het lezen van the Cluetrain Manifesto ben ik ervan overtuigd dat marketing haar rol moet veranderen. Traditionele marketing gebaseerd op de distributie van handige verkooppraatjes via push marketing werkt niet meer. Hiermee zal men de doelgroep niet bereiken.

Hoe bereik je de doelgroep dan wel en hoe zorg je ervoor als marketeer dat je succesvol bent in een maatschappij die verder individualiseert. Hier een aantal suggesties:
  1. Begrijp je klant het gaat niet om de ene transactie zorg voor een goede relatie en begrijp waar hij zich online en offline begeeft en wat hem boeit.
  2. Zorg als marketeer dat je ook daadwerkelijk iets te vertellen hebt. Dat je organisatie iets te vertellen heeft. Geen loze verkooppraatjes maar een ECHT verhaal. Iets dat aansluit bij de doelgroep en iets dat de doelgroep kan boeien
  3. Het verhaal moet gedeeld worden. Marketing is een continue proces zorg dus dat het geen eenmalige actie is die je opzet maar meerdere activiteiten zijn zowel online als offline die het proces van het delen van het verhaal ondersteunen.
  4. Focus ga heel gericht te werk er bestaat niet 1 doelgroep er zijn meerder groepen en individuen die om verschillende redenen interesse tonen in je product of dienst. Zorg dat mensen en klanten ECHT in het verhaal gaan geloven en probeer volgers te creëren.
  5. Zorg voor een goede balans tussen online en offline activiteiten zorg ervoor dat het verhaal zoveel online als offline wordt verspreid.
Een leuk artikel over hoe verhalen online en offline een weg vinden.

No comments: