Jay Conrad Levinson is alom bekend als Guerrilla Marketing expert en heeft websites vol geschreven over Guerrilla Marketing tactieken en het succesvol gebruiken van Guerrilla Marketing. Dit alles wordt natuurlijk op de Amerikaanse manier verpakt en verkocht. Niets mis mee maar ik bleef verder kijken en wilde meer leren over de rol van Guerrilla Marketing en hoe dit succesvol toe te passen in de praktijk. Ik kwam een leuk boekje tegen van Cor Hospes getiteld Guerrilla Marketing - Nieuwe sluiproutes naar het hart van je klant. Prachtige subtitel en dat is volgens mij de essentie van Guerrilla Marketing een sluiproute naar het hart van je klant. Ik besloot het boekje te kopen en heb het in 1 keer van begin tot het eind uitgelezen. Weinig theorie en veel voorbeelden uit de praktijk en juist die voorbeelden maken het tastbaar, Guerrilla Marketing in mijn beleving is niet in 1 definitie of theorie te pakken.
Guerrilla Marketing voor mij is meer dan een ludieke actie of een traditionele reclamestunt. Het gaat veel verder en roept bij mij ideeën op van oorlogvoering, snelheid, focus, Che Guevarra, humor en rebels maar vergeet vooral hart niet, het gaat erom klanten te raken recht in het hart.
Dat is het belangrijkste ingrediënt en doel van een goede Guerrilla Marketing actie. Iemand raken is moeilijk hoe doe je dat eigenlijk? Belangrijk hierbij is interesse tonen in klanten en luisteren naar wat zij te zeggen hebben. De tijden van de monoloog zijn voorbij praat met je klanten, luister en ga een dialoog aan. Goed terug naar Guerrilla Marketing in het boek van Cor Hospes wordt veelvuldig gesproken over de drie O's:
- Origineel
- Onverwacht
- Onvergetelijk
In mijn ogen zijn dit de drie meest briljante voorbeelden van Guerrilla Marketing
- SuitSupply met de halfnaakte lifters met op een bord het logo van SuitSupply.com op zoek naar een goed pak.
- De eBay stickers op verlaten winkelpanden met als tekst moved to eBay in Belgische winkelstraaten.
- Hans Brinker Budget hotel waar men vlaggetjes bedrukt met de tekst "now even of more of this at our main entrance" Deze vlaggetjes worden vervolgens in hondendrollen geprikt in het centrum van Amsterdam.
- Het verhaal de boodschap moet perfect zijn, er moet aanleiding zijn dus zorg dat de producten en diensten die worden aangeboden goed in elkaar steken (dit is de basis en geldt natuurlijk voor alle marketing acties)
- Besteedt voldoende aandacht aan de 3 O's
- Zorg dat het verhaal/boodschap altijd relevant is voor de klant. Dus geen verkooppraatjes maar een boodschap op inhoud waar de klant ook wat aan heeft. Op die manier kan de actie een viral karakter krijgen
- Selecteer de juiste mediakanalen en zorg voor een balans tussen online en offline kanalen
- Wees sympathiek en zorg dat je op een positieve manier opvalt
- Alles draait om het juiste moment en de juiste doelgroep besteedt dus aandacht aan een goede voorbereiding en leef je in in die doelgroep
- Vraag nooit om toestemming en het is beter om vergiffenis te vragen dan een vergunning te regelen.
- Zorg dat je ook Social Media en Social Marketing gebruikt om te Guerrilla Marketing actie te ondersteunen en te versterken.
No comments:
Post a Comment