Friday, January 27, 2012

Is het nu echt zo moeilijk om in dialoog te gaan?

Social Media gebruik in Nederland
Ook in Nederland wordt steeds meer gebruik gemaakt van Social Media. Dat is goed natuurlijk maar wat ik me afvraag is hoe wordt het gebruikt en hoe wordt het door bedrijven ingezet. Veel bedrijven gebruiken Social Media nog heel traditioneel en zien het als een kanaal om boodschappen te pushen naar een willekeurig gekozen publiek. Ook de organisatie waar ik werk ziet dit als uitdaging. Social Media mits op de juiste manier toegepast kan namelijk helpen om meer in gesprek te gaan en juist niet teveel informatie te pushen. Dat is lastig voor veel bedrijven die Social Media vooral gebruiken als een ouderwets communicatiekanaal. Hoe meer hoe beter. Social Media is geen kanaal het is een manier om in dialoog te gaan met personen met mensen.

Maar hoe doe je dit nu, hoe ga je in dialoog en stop je met alleen maar zenden. Dit model kan uitkomst bieden.



De juiste intentie
Het begint met intentie, wat zijn je echte intenties wat wil je echt bereiken. Direct de commerciële boodschap te voorschijn halen is vaak niet de beste start. Verdiep je in het publiek en weet waarover je praat. Praat de taal van de consument en niet de taal van je bedrijf. Begrijp waar mensen over willen praten en start met luisteren. Luister en leer waar consumenten mee worstelen wat zijn hun uitdagingen en wat zijn hun behoeften. Geduld is belangrijk je moet de consument verder helpen maar dan ook echt helpen begrijp de situatie de context van het gesprek en werk aan vertrouwen. Zorg dat je relevant bent voor de consument . Wees authentiek want dat zorgt uiteindelijk ook voor vertrouwen bij de consument maar ook bij jezelf.

Deze start blijft voor veel organisaties lastig en al snel wordt de vraag gesteld waar is het resultaat, wat heeft het opgeleverd. Geduld ook op directie niveau blijft super belangrijk.

Heb je een verhaal?
Heb je een verhaal dat de moeite waard is om naar te luisteren maar nog belangrijker om te delen. Een echte commerciële boodschap is dat vaak niet. Zorg dat je inhoudelijk goed kunt meepraten over wat consumenten nu echt bezig houdt. Wees proactief en help de consument verder en help hem ook met hele kleine dingen bouw aan de relatie en wordt onderdeel van zijn wereld. Soms gaat dit makkelijk en soms ook niet soms gaat het goed en soms gaat het ook fout. Wees niet bang neem risico’s en blijf transparant. Je mag fouten maken geen enkel probleem! Het gaat erom wat je er vervolgens mee doet.



Blijf in dialoog niet uit het gesprek stappen maar blijf juist in gesprek. Frequentie is namelijk ook heel belangrijk. Een éénmalig gesprek leidt tot niets. In deze complexe wereld worden consumenten via allerlei media en kanalen continu gestimuleerd om dingen te kopen of om in gesprek te gaan. Je bent zeker niet enige die de harten van de consument wil winnen. Blijf dus in gesprek en zorg dat je dit frequent doet. Zorg ervoor dat je dat doet met een onderscheidend verhaal of op een onderscheidende manier. Stand out of the crowd zeggen de Engelsen.
Ja het is soms lastig om in dialoog te gaan, eng soms een klein beetje. Ben niet bang gewoon starten. Veel succes!

No comments: