Content
Marketing: wat levert het op, waarom is het belangrijk en wat is het geheim achter
het succes?
Twee weken
geleden heb ik deelgenomen aan een workshop Social Business van Brian Solis in
Antwerpen. Workshop? Een presentatie van 236 slides zeker allemaal de moeite
waard alleen kun je dit natuurlijk geen workshop noemen dat gaat wat ver.
Tijdens de presentatie werd duidelijk dat content één van de belangrijkste ingrediënten
is om klantgerichter te denken en te doen. Het ontwikkelen en delen van
relevante content kan ervoor zorgen dat het de betrokkenheid vergroot.
Brian Solis
gaf aan rekening te houden met een flink aantal succesfactoren en valkuilen
zoals:
- Concept publiek van publiek – vanwege de toename van social media heeft ieder persoon met een beetje activiteit een online publiek. Het is belangrijk hier rekening mee te houden wanneer je content ontwikkelt en deelt. Zorg ervoor dat je content zo ontwikkelt dat het ook interessant en relevant is voor het publiek van je publiek. Voorbeeld: je kan content ontwikkelen voor de IT directeur maar je kan ook content ontwikkelen voor het publiek van de IT directeur nl. de eindgebruikers van zijn organisatie.
- “Liking” is duidelijk niet voldoende het gaat niet om het hebben van 1 miljoen “likes”. Kwantiteit is niet de belangrijkste drijfveer kwaliteit is dat wel. Start met luisteren en leer de “socialgraphics & sociographics” van individuele personen herkennen.
- Er bestaat een kloof tussen wat klanten verstaan onder social media en waar zij social media daadwerkelijk voor gebruiken en waar bedrijven denken dat klanten social media voor gebruiken. Zorg dat je content ontwikkelt die aansluit en waarde toevoegt.
- Gebruik content om klanten echt verder te helpen. Ontwikkel en deel content met de juiste intentie en zeker niet met de intentie om direct iets te verkopen. Content draait om mensen, mensen die verhalen, kennis en ervaringen delen om elkaar verder te helpen.
- Beïnvloeding is een ander belangrijk punt. Begrijp wie welke klanten beïnvloedt wie welke sectoren beïnvloedt en probeer je content op die plekken te krijgen zodat beïnvloeders die ook consumeren. Op die manier kun je ook daar vertrouwen opbouwen.
Belangrijkste uitdaging
voor marketing:
De juiste
boodschap, via het juiste middel op het juiste moment bij de juiste doelgroep
krijgen dat is de belangrijkste uitdaging van marketing voor de komende jaren. Op die manier kun je betrokkenheid creëren en
vergroten!
Laatst kwam ik een
tweet tegen van Peter J. Bogaards die ging juist over dit onderwerp het creëren
van digitale betrokkenheid. Het raamwerk dat werd gedeeld kunnen we prima als
startpunt gebruiken om content te ontwikkelen die de betrokkenheid vergroot. Content
die als uitgangspunt heeft om te informeren, faciliteren en te betrekken.
Dit raamwerk
gaat uit van 3 niveau’s:
1. Fundament:
WHY (ambition, goals en values)
2. Geraamte:
WHAT (engagement, assets, outreach
en audience)
3. Kern:
HOW (content, activities, platform)
Het gaat er
dus om dat je geen goede content kunt ontwikkelen als je geen gebruik maakt van
een dergelijk raamwerk. Content marketing moet een doel dienen en moet
onderdeel zijn van een totale digitale strategie. Dit raamwerk zorgt ervoor dat
je begrijpt hoe je mensen en klanten bereikt en hoe je uiteindelijk de betrokkenheid
vergroot. Content is een belangrijke bouwsteen. Alleen zonder aandacht te
besteden aan de andere bouwstenen zul je de doelen niet verwezenlijken en valt
je bouwwerk als een kaartenhuis in elkaar.
Content
ontwikkelen best moeilijk?
Het kan een
enorme uitdaging zijn voor bedrijven om relevante content te ontwikkelen als
onderdeel van een goed verhaal. Tijdens
de presentatie maakte Marco Derksen een interessante opmerking via twitter:
social media heeft helemaal niets te maken met marketing maar veel meer met ”storytelling”
en juist daar gaat het om het vertellen van een goed verhaal met behulp van
relevante en interessante content. Onderstaand 7-C model kan helpen met het
ontwikkelen en delen van content.
De
belangrijkste ingrediënten van het 7-C model voor content marketing
Context:
luister ik voldoende en begrijp ik de omgeving en het individu. Beschik ik over
voldoende data en informatie om de boodschap en de content te personaliseren. Hoe
persoonlijker de content des te waardevoller voor de persoon die de content
consumeert.
Creativity: hoe
zorg je ervoor dat je verhaal interessant is. Wat moet je ervoor doen en hoe
ontwikkel je content die relevant genoeg is voor je doelgroep en ook van toegevoegde
waarde is. Copyblogger heeft een leuk
artikel geschreven over “how to be interesting”
Collective: je
hoeft inderdaad niet alles zelf te schrijven. Je kan content ontwikkelen samen
met een bestaande autoriteit op een bepaald vakgebied. Zoek een co-auteur
iemand die zijn sporen al heeft verdiend in dit vakgebied. Dit kan helpen bij
het goed positioneren van het verhaal.
Continuous:
zorg ervoor dat content ontwikkeling onderdeel wordt van je dagelijkse
activiteiten. Één keer een leuk artikel of whitepaper ontwikkelen gaat niet
helpen. Zorg ervoor dat het een integraal onderdeel is van de manier waarop je
communiceert met klanten en potentiële klanten. Het is een continu proces geen
activiteit op zich.
Conversation:
natuurlijk de content is belangrijk maar deze moet ook zorgen voor een dialoog.
Het zenden van informatie behoort tot het verleden maar gebeurt nog teveel. Relevante
content als onderdeel van een interessant verhaal nodigt sneller uit tot
interactie en dialoog dan een commercieel verhaal. Verhalen delen waar mensen
over gaan praten zowel offline als online.
Community: Door
verhalen te ontwikkelen die toegevoegde waarde hebben en door in gesprek te
gaan met personen binnen je doelgroep kun je een community vormen. Een
groep personen die dezelfde inzichten, passies en doelen
hebben en elkaar verder willen helpen. Op deze manier ontwikkel je ambassadeurs
die uiteindelijk weer kunnen helpen om het verhaal te verspreiden. Vertrouwen binnen communities is erg belangrijk, JP Rangaswami schreef hier een mooi artikel over (deel 1 en deel 2)
Conversie:
Goede verhalen en het delen van content moet leiden tot conversie. Uiteindelijk als
men succesvol gebruik maakt van content marketing moet dit kunnen leiden tot
beter gekwalificeerde leads voor sales. Je kan het 7-C model voor content
marketing toepassen op de “dynamic customer journey” zoals Brian Solis die
heeft toegelicht in Antwerpen. Het delen
van interessante content helpt bij elke fase van het model en zorgt voor
conversie. Het is de kunst te reageren met nieuwe content die weer perfect
aansluit op de response en de reacties van personen. Om relevante content te ontwikkelen in een B2B omgeving kun je ook gebruik maken van deze handige tips!
Succes?
Wat zorgt
ervoor dat het ontwikkelen en delen van relevante en interessante content ook
daadwerkelijk een succes wordt. Aan de hand van de 3 S-en kunnen we dit verder
toelichten:
Simple:
content die is ontwikkeld in de taal van de klant, die volledig aansluit bij de belevingswereld
van deze klant en eenvoudig te begrijpen is.
Shareable:
content moet makkelijk te delen zijn via social media.
Significant:
content moet waarde toevoegen en relevant zijn voor de klant.
Het uiteindelijke
doel van het ontwikkelen van content en het delen van relevante en interessante
verhalen is om een waardevolle bron te zijn voor een specifiek vakgebied. Een
bron waar klanten in vertrouwen als het gaat om informatie die hen kan verder
helpen met oplossen van problemen. Op basis van waardevolle content en interactie bouw je
aan vertrouwen en werk je aan het versterken van je reputatie in een bepaald vakgebied.
No comments:
Post a Comment